JellyPages.com

Saturday, April 23, 2011

aLl abOut cAt ! ! ! part 2

AsSalamualaikum sume...oke..seperti yang ak janji kan..hari nie ak na sambung balik p0st ak yg lpas uh sal kucing....malam nie ak na kenal kan korang lagi 3 ekor jenis kucing..hahaha


oke...untuk kucing yang pertama nie ak na kenal kan korang ngan KUCING SIAM...ak ase k0rang sume msty da bese kan dengar name kucing nie..pape p0n ak na bg korang lebey knl ngan kucing nie
Kucing Siam nie berasal dari negara yang bernama Siam...korang tau kan siam uh negara ape...sekarang negara itu d kenali ngan name Thailandaka...dari itu orang memanggil jenis kucing nie kucing siam...

Jadi kucing siam atau siamese itu satu jenis kucing..dan hanya dibezakan dari segi nama saja...memang banyak kucing yang terkenal dari asean contoh nya kucing birman yang dari birma..dan mungkin juga kucing abyssinian yang ada kemungkinan dari asean...korang ta taw tu kucing ape..tape2..nanty ak kenal kan kat korang

Pertama sekali kucing siam di perkenalkan di eropah ketika kucing ini dijadikan hadiah untuk duta besar inggeris..setelah itu kucing siam mnjadi popular d klangan orang eropah...ciri2 kucing siam seperti di bwah:

    * Bentuk tubuh panjang, langsing dan berotot
    * Tubuhnya yang langsing dan anggun
    * Kepala kecil dan berbentuk segitiga
    * moncongnya mancung,
    * Bermata biru
    * Telinga yang lebar
    * bulu pendek dan halus
    * Ada warna kontras di ujung-ujung tubuh seperti kaki, telinga, mulut,ekor,hidung dan sekitar mata

 ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


oke, kucing yang sec0nd nie rupe die cm kucing MAINE COON...nme kucing nie KUCING BIRMAN
Jenis kucing ini biasanya bertempat tinggal di kuil...bahkan ada sebuah kepercayaan jika kucing kuil ini mati...maka arwah kucing tersebut akan ditemani khusus oleh arwah pendeta (manusia).

Menurut sebuah catatan sejarah..kucing birman mulai menyebar ke seluruh penjuru dunia seperti ragdoll pada tahun 1919..ada dua orang peracis iaitu Auguste Pavie dan Gordon Russel yang mendapat hadiah sepasang kucing birman kerana telah membantu para pendeta kuil...tapi sayang seribu sayang kucing jantan mati dalam perjalanan tapi untungnya kucing betina sedang mengandung...

Walaupon akhirnya sempat berkembang pada tahun 1925, tapi kerana masalah ekonomi dan perang dunia..baka kucing ini akhrinya kembali menyusut juga.

Tapi setelah berakhirnya perang dunia kedua...baka kucing ini akhirnya berkembang kembali..sampai akhirnya pada tahun 1966 inggris mengakui baka kucing birma sebagai jenis murni.

ciri-ciri dari jenis kucing ini.

    * Berat badan antara 4-6 kg.
    * Pola warnanya mirip dengan Colour point dengan lebih pucat pada telinga, muka, kaki dan ekor.
    * Bulu ekor dan leher yang paling menonjol yaitu tebal dan halus
    * Panjang tubuh kucing sedang tetapi berbentuk tegap.
    * Telinga kucing ini berukuran sedang dan  melengkung.
    * Kucing ini sangat menyukai manusia.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


haha..oke..kucing yang last untuk korang sume kenal malam nie ialah KUCING ABYSSINIAN....

Boleh jadi Abyssinian adalah jenis kucing paling tua yang ada di dunia ini..jika korang melihat kebudayaan mesir, korang pasti akan melihat gambar atau setidaknya patung kucing ini...bahkan orang mesir zaman dahulu membuatkan kuil untuk kucing ini....

Tapi ni bukan bermaksud kucing Abyssinian berasal dari mesir...menurut penelitian kucing ini berasal dari ethiopia bahkan para ahli genetika juga berpendapat kucing ini berasal dari asia tenggata atau laut india....

Walaupon begitu Abyssinian dimurnikan dan menjadi jenis kucing murni di inggris...sedangkan ciri-ciri dari kucing Abyssinian adalah tubuhnya berotot, memiliki lengkungan leher serta bahu yang indah, mata dengan bentuk menyerupai almond dan telinganya yang besar...Kakinya panjang dan langsing, kepala berbentuk segitiga dan ada sudut-sudut yang agak membulat...ciri khasnya yang paling terlihat adalah Ticked Agouti (pola warna bulu yang berbintik-bintik)

Selain itu kucing Abyssinian sangat patuh kepada manusia...dia seperti ingin tahu apa yang dilakukan oleh manusia...menurut pakar kucing, jenis kucing ini dia mudah dilatih..bahkan lebih patuh dibanding jenis kucing lain seperti Turkish Van ataupun Ragdoll(nanty ak kenal kan kat korang kucing ni)

oke..ak ase ckup la takat nie..nnty ak sambung balik ea..ak ad hal la..haha..oke2..
salam sayang dari ~sipenyayangkucin~ AsSalamualaikum....
 




9 comments:

  1. mnat btol kucing erk?
    ~sipenyayangkucin~la katakan..
    x per~bgus jgak..kasih akan makhluk ciptaan Allah~
    ~Allahcintaagung~

    ReplyDelete
  2. haha..na wat cmne mimi..
    da mnat sgt..haha
    ak km ~sipenyayangkucin~..
    tp sek0r kucin p0n tade kat uma ak nie..haha
    (^__^)

    ReplyDelete
  3. haha~
    egt ader la bela kucing!
    rupenya x der~kat umah ak bnyak gak kucing sesapa tah..haha
    (^__^)

    ReplyDelete
  4. haha~
    ak tmpang bela kucing jiran2 je..haha
    kucing ak sume nye da arwah~sedeyh~
    (^__^)

    ReplyDelete
  5. oh..ye er~
    ak mnat arnab..hehe!
    comel(^__^)

    ReplyDelete
  6. haha..
    ko mnat arnab ea..
    so ko nie ~sipenyayangarnab~ la ea..
    (^__^)

    ReplyDelete
  7. haha...
    nnty ak cari sal arnab plak..haha
    (^__^)

    ReplyDelete