JellyPages.com

Friday, April 22, 2011

aLl abOut cAt ! ! !

AsSalamualaikum sume....

oke , ari nie ak na bagitau k0rang jenis2 kucin...untuk pegetahuan k0rang kucing nie ad macam2 jenis..bukan satu bukan dua..tapi pelbagai2 jenis kucin aw...

oke fisrt sekali ak na kenal kan k0rang ngan kucing nie...neme kucin nie ialah KUCING TOYGER..
ha..k0rang tengok nie...nie la gambar kucing toyger..toyger nie adalah kucing berukuran sedang dengan bulu menyerupai bengal..toyger mempunyai temperamen yang baik dengan kesihatan yang baik dan relatof tahan terhadap penyakit...warna ideal adalah warna orange tua dengan belang hitam seperti pada harimau...pola belang harus memanjang tanpa ada spot. Telinga kecil dan bulat...secara keseluruhan Toyger mempunyai struktur pertulangan yang padat dan seimbang.

Ras kucing ini merupakan hasil persilangan kucing domestik dengan bengal...tujuannya untuk menghasilkan harimau kecil yang boleh diajak main dan dipelihara di dalam rumah..name Toyger sendiri merupakan singkatan dari "Toy Tiger" (harimau mainan).

Ras Toyger ditemukan dan dikembangkan oleh Judy Sugden, pemilik sebuah Cattery di Amerika yang bernama "EEYAAS Cattery"...Toyger dihasilkan dengan cara menyilangkan kucing domestik belang (tabby) yang berbulu pendek, dengan Bengal Tabby Standar...setelah bertahun-tahun kerja keras, perkawinan kucing-kucing ini menghasilkan kucing-kucing dengan warna belang menyerupai harimau.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

ha..k0rang da kenai ngan kucing toyger kan..ak na kenai kan korang ngan KUCING TIFFANY plak..
ha korang na taw ta bagaimana dan apa jenis kucing ini???

Sekitar tahun 1967 di New York, Amerika Syarikat....pemilik Neotype Cattery yang bernama Jennie Robinson membeli sebuah rumah dan ternyata dalam penjualan rumah itu mereka juga mendapat sepasang kucing juga...

Nama kucing itu adalah Thomas Dan Shirley...namun tidak diketahui mengenai latar belakang mahupun jenis kucing asal induknya...jenis kucing tersebut memiliki warna cokelat dan berbulu semi longhair dan type badan semi foreign...

Akhirnya kedua pasangan kucing itu melahirkan 6 ekor anak. Anehnya semua anak kucing mirip dengan ibunya yang berwarna coklat solid...

Kemudian Jennie Robinson membuat sebuah progam pengembangbiakkan kucing...tepat pada tahun 1970 Jennie mendaftarkan Thomas dan shirley beserta anak kucing mereka ke ACA (American cat Association)

Beberapa ahli menduga bahawa kucing tersbut hanya keturunan dari Burmese...namun mereka tidak memiliki warna sepia yang merupakan ciri khas burnese...beberapa kucing tersebur dijual kepada Sigyn Lund (peternak kucing Burmese)...kemudian dia memperkenalkan ras Tifanny

Karana jumlahnya yang sedikit ACA akhirnya menghapus Ras Kucing Tiffany ini...namun tidak lama kemudian di Kanada ada ramai pencinta kucing(macam ak la) yang menemukan ras ini dan memutuskan untuk melestarikan mereka.

Ciri-ciri kucing Tiffany :

    * Berukuran medium
    * Jenis badan semi foreign
    * berat badan antara 4-5 kg
    * Bentuk kepala hampir seperti segi tiga
    * moncong pendek
    * dagu kecil
    * Telinga besar
    * Tulang pipi lebar
    * Mempunyai ekor dihiasi bulu lembut
    * Warna mata adalah gold
    * Tentu saja ciri khas jenis kucing yang berwarna cokelat

Jenis kucing ini sangat menyukai manusia..namun kucing nie juga tidak terlalu pemalas dan rajin....


.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................



oke..korang da kenai ngan dua jenis ekor kucin kan..nie jenis yang terakhir tuk malam nie..name kucing ni ialah KUCING MAINE COON....pelik jgak an name kucing yang terakhir tuk mlm nie..hahaha
kalo korang tengok kucing nie sekali imbas mesti korang ingat nie kucing parsi kan..haha..jenis kucing Maine Coon berasal dari USA, Maine...tapi asal usul dari kucing ini sama sekali tidak diketahui...maklumat nie diambil dari kucing Maine Coon blog.

Secara umum ciri-ciri kucing Maine Coon adalah sebagai berikut :

    * Badan besar dan panjang serat agak berbentuk segi empat
    * Mata lebar serta oval
    * Hidung lebar dan melengkung di ujungnya
    * Ekor panjang dan lebar
    * Memiliki tulang dan otot yang kuat
    * Teling besar (lebar di bawah)
    * Dahi melengkung
    * Otot pipi sangat menonjol
    * Seperti dijelaskan diatas bulunya tebal dan tahan air (sedikit berminyak)

kucing Maine Coon mampu bertahan dalam salju dan udara dingin sekalipun kerana memiliki bulu yang tebal dan anti air, ditambah terdapat bulu yang sangat tebal di bagian kaki, perut kemudian leher.

Jenis kucing ini memiliki badan yang besar. Untuk kucing jantan saja beratnya antara 6-9 kg. Sedangkan untuk kucing betina 4-6 kg. Maine Coon juga memiliki mata dan telinga besar mencerminkan kemampuan penglihatkan dan pendengaran yang lebih....

oke..ak ase ckup la untuk setakat nie..nanty ak akan sambung lagy n kongsi kan maklumat kat korang tntang jenis2 kusing nie k...AsSalamualaikum....salam sayang dari ~sipenyayangkucing~


4 comments:

  1. waaa....kucing tiffany tu c0mell......geram3...kucing2 ni sume kat luar ngara je ke ad??

    ReplyDelete
  2. hahaha..enth le..ase nye kat luar negare ja..haha

    ReplyDelete
  3. hahaha tlg beli t0k ak satu buleh??
    cute giler d0wh,,maw pgsan ak tgk kechuuuuuumilanssss tuh!

    ReplyDelete