JellyPages.com

Saturday, December 1, 2012

back to december



hai sume...
nampaknye kita da balik kepada december kn..
hmmm tade pe yang nak di perkata kan..
esok ak nak balik UiTM da..
maka da bermula balik la khidupan ak sebagai studebt..
bulan 12 nie jugak genap la umor ak 19 tahun da..
so ak na mula kan hidup baru ak bermula dari hari ni..
ak tak kan amik taw pasal sesiapa pon..
bukan sebab ak ni sombong..
tp bila ak terlalu caring kan seseorang tu..
ak mula ad perasaan sayang kat dy..
so ak tak nak benda ni berulang lagi..
ckup la skali ak rasa skit..
okay la ak na tido da..
esok perjalanan ak jaoh..
so doa kan ak selamat sampai ye...

LOVE U DECEMBER
<3



~SipenyayangKucin~

Wednesday, October 31, 2012


tuhan..
jaga kan dy ye..
jgn bg org lain maen2 an perasaan dy lg..
dy da ckup trsiksa dlu dgn hlang org2 yg dy syg.. 

Just about to start new life..
~welcome to mylife~

Sunday, October 28, 2012

just share it

h0lla..selamat malam sume. eh da pg la.
sorry2 my bad. hahaha.
okayla. ak sebenarnya na share sumthing ni.
tp sbelum korang bace uh. korang pasang video at bwah tu.
da pasang bawu bace k.
enjoy it !  ^__^




Seandainya kita diberi umur untuk hidup oleh Allah hingga 50 tahun apakah yang akan kita lakukan untuk memanfaatkan umur tersebut? Andaikan umur kita saat ini sudah 45 tahun, maka baki umur yang tersisa ada 5 tahun lagi, jika hari ini kita telah pun berumur 49 tahun, bererti sisa umur kita ada 1 tahun lagi. 1 tahun itu adalah waktu yang sangat singkat, tidak terasa detik demi detik, malah minggu demi minggu lalu setahun itu telah pun berlalu, tidak terasa ajal sudah di depan mata, jadi bagaimanakah persiapan kita menjelang kehidupan hakiki yang penuh berkat?

Oleh yang demikian, Rasulullah SAW telah meninggalkan satu pesanan yang amat berharga buat kita semua sebagai umatnya. Baginda telah bersabda: “Memberi sedekah, menyuruh pada kebaikan, berbakti kepada ibu bapa dan silaturahim dapat mengubah penderitaan menjadi kebahagiaan, menambah berkat umur dan menolak kejahatan.” (Hadis riwayat Abu Naim).

Dengan ini, empat perkara di atas sangat perlu dititikberatkan oleh kita semua sebagai umat Islam dalam meraih keberkatan hidup dan keredhaan Allah demi mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat. Maka seharusnya kita jadikan elemen tersebut sebagai “the way of life”.

Perkara pertama yang disentuh oleh Rasulullah S.A.W ialah bersedekah. Semua orang mampu bersedekah kerana pemahaman sedekah itu tidak hanya berupa bentuk fizikal seperti wang ringgit atau harta benda semata-mata. Hatta yang tidak berharta pun masih mampu bersedekah, iaitu dengan menggunakan tenaga kudrat fizikal tubuh badan untuk membantu orang lain. Apatah lagi seandainya kita dianugerahkan Allah dengan kemewahan dan sudah pasti lebih mudah untuk mengamalkan apa yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW itu.

Abu Hurairah pernah memberitahu bahawa Rasulullah SAW ada ditanyakan: “Wahai Rasulullah SAW, sedekah apakah yang paling mulia? lalu Baginda menjawab: “sedekah orang yang tidak mampu dan mulakanlah (memberi sedekah) pada orang yang banyak tanggungannya.” (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud).

Sabda Rasulullah ini adalah satu penghargaan besar kepada golongan kurang berkemampuan yang masih bersemangat menghulurkan sedaya upayanya memberikan sedekah kepada orang lain. Inilah keindahan dalam Islam kerana sikap saling membantu dititikberatkan dalam membina masyarakat.
Melalui budaya bersedekah itu akan membentuk landskap masyarakat penyayang dan prihatin. Perasaan kebersamaan dan semangat kekitaan pasti wujud kukuh dan berakar umbi teguh dalam masyarakat yang saling membantu melalui pemberian sedekah.

Perkara kedua yang disarankan Baginda SAW ialah bersikap sentiasa menyuruh ke arah kemanfaatan dan kebaikan. Skop menyuruh kepada kebaikan sebenarnya tidak hanya terhad kepada da’ie atau pendakwah saja malah semua mukmin mesti berasa terpanggil untuk bersama-sama mengajak insan lain kepada kebaikan. Menyuruh kepada kebaikan juga bermakna kita melaksanakan seruan ke jalan Allah.
Atas sebab pentingnya aspek ini, Saidina Ali bin Abi Talib turut mewasiatkan kepada kita berbuat demikian. Kata beliau: “Serulah manusia ke jalan Allah (amar makruf) dan cegahlah mereka daripada kemungkaran (nahi mungkar) kerana apabila kedua-dua perkara ini ditinggalkan, maka tunggulah kebinasaan umat ini.”
Jadi, apa saja kesempatan hidup seharusnya kita menggunakannya dengan mengamalkan satu gaya hidup yang saling menasihati ke arah kebaikan. Tidaklah wajar dalam sebuah masyarakat Muslim untuk saling menutup mata seandainya melihat adanya sesuatu yang mungkar.

Seterusnya, aspek berbakti kepada kedua-dua ibu bapa juga diberitahu oleh Rasulullah SAW sebagai elemen yang akan memancarkan keberkatan kepada umur dan kehidupan kita. Senario semasa jelas masih banyak yang tergamak mengabaikan perkara ini dan tidak menganggapnya sebagai penting untuk dihayati.
Sesungguhnya persoalan mengabaikan aspek memelihara dan berbakti kepada ibu bapa akan mengundang laknat Allah dan pastinya seksa maha pedih menanti anak yang derhaka itu. Seseorang anak yang derhaka dan mengabaikan tanggungjawabnya kepada ibu bapa tidak mungkin memperoleh keberkatan dalam apa saja di atas dunia ini, apatah lagi di akhirat kelak.

Allah mengingatkan kita yang bermaksud: “Sembahlah Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat ihsanlah (berbuat baik) kepada kedua-dua ibu bapa.” (Surah An-Nisa; ayat 36). Ini perintah Allah dan sesiapa ingkar mematuhinya bermakna melakukan satu dosa besar di sisi-Nya.
Perkara keempat memanfaatkan umur dan memberikan kebahagiaan kehidupan kita dengan sentiasa memelihara hubungan sesama insan sama ada dengan ibu bapa, kaum kerabat, jiran tetangga dan juga sesama ummah. Pesan Rasulullah SAW bermaksud: “Sesiapa yang ingin murah rezeki dan panjang umurnya, hendaklah dia menyambung hubungan dengan saudaranya (silaturahim). (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).Namun, senario hari ini jelas menunjukkan fenomena bertegang leher dan berpisah-pisah sudah semakin menebal dalam masyarakat.

Justeru itu marilah kita sama-sama memanfaatkan nikmat umur, kerana kita tidak tahu di mana dan bilakah penghujung kepada kehidupan ini. Sementara Allah masih memberi peluang untuk kita terus hidup, maka manfaatkanlah ia dengan sebaik-baiknya dan bersegeralah untuk melakukan kebaikan, kerana kita tidak tahu apakah masih ada lagi hari esok untuk kita? Jika di dunia kita manfaatkan maka bahagia menunggu kita di akhirat kelak.



time to relax my mind :D

Tuesday, October 9, 2012

Untitled

hmmm..
tade pe yg ak nak katakn lagi dah...
lepas ak baca blog dia ak tahu dia da jumpa seseorang yang betol2 berharga dalam hidup dia..
dia sudah dapat mulakan hidup baru dia tanpa aku sekarang..
walaupon dulu ak hanya jadi peneman dia buat sementara..
tapi ak tetap syukur..
walaupon hanya sekejup ak dapat rasa bahagia dengan dia..
kerana dia telah mngajar ak cara untuk mnyayangi seseorang yang bernama wanita..
kini masa ak plak untuk terus kn hidup baru ak tanpa dia..
walaupon selama nie hanya ak saja yang anggap dia sangat istimewa dalam hati ak ni..
hidup ni umpama roda..
kadang2 kita berasa bahagia..
kadang2 kita berasa sedih..
kadang2 kita merasakn kita yang teratas..
tapi kita akn merasakn kitalah yang pling di bwah sekali..

firman Allah:

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,."(Al Baqarah 155).

Tuesday, September 25, 2012


That's when I, I, I look at u MJ

=)




you're still my friend at least we did intend
For us to work we didn't break, we didn't burn
We had to learn how to bend without the world caving in
I had to learn what I've got, and what I'm not
And who I am

p/s: really miss her MJAH

Sunday, September 23, 2012


HOPE SHE WILL ALWAYS BE HAPPY WITH HERS LIFE
MISS HERS A LOTS
~MJAH~

Friday, September 14, 2012

.......

hmm..mmg skrg ak rndu kan dy...
dy msih igt kn ak k skrg...
dy pon rndu kan ak k skrg..
entah la...
npe ak rase mcm nie..
knape ak terlalu rndu kn dy...
tapela..
kalo dy lpe kn ak tapela..
tu hak dy..
ak tade hak pon nak pksa dy...
dy pon ad life dy sndri kn...
life must go on right...
hmmm..

~MJ~

Saturday, September 1, 2012

hari nie da msok malam keempat ak overnight...
perghhhh..mmg gila...
dalam seminggu je...
mybe sbb boring duk blik a wat pe..
da la cuti pon lama an..
skrg nie ak ad kattepi pantai klebang..
smbil update blog nie..
haishhh..ta taw na watpe skrg...
bosan bosan bosan...
tu j yg ak rase skrg..
aduihhhh...
jum la dgr lagu j na...



perghhh..
layan...hahahaha



like this song.....



lalalalalalallaa.....



Tuesday, August 28, 2012



Di daun yang ikut mengalir lembut
Terbawa sungai ke ujung mata
Dan aku mulai takut terbawa cinta
Menghirup rindu yang sesakkan dada

Jalanku hampa dan kusentuh dia
Terasa hangat oh didalam hati
Kupegang erat dan kuhalangi waktu
Tak urung jua kulihatnya pergi

Tak pernah kuragu dan slalu kuingat
Kerlingan matamu dan sentuhan hangat
Ku saat itu takut mencari makna
Tumbuhkan rasa yang sesakkan dada

Chorus 2x:
Kau datang dan pergi oh begitu saja
Semua kutrima apa adanya
Mata terpejam dan hati menggumam
Di ruang rindu kita bertemu

Bertemu



Wednesday, August 15, 2012

untitled


Hmmm..
Waktu ni ak mmg sgt rindu kan dy..
T’lalu rindu kan dy..
Tp apa yang mampu ak buat..
Ak da skit kan hati dy..
Ak da hancur kan kepercayaan dy..
Ak mmg laki ta guna kan..
Awk..
Sy syg awk sgt2..
T’lalu syg kan awk..
Tp sy tahu luka kat hati awk takan ilang..
Awk mungkin da ta percaya kan sy lg..
Hmm..
Ta taw la apa yang ak tulis ni..
Hmm
Ak ase ckup la takat ni..


Salam Sayang Dari

|
|
V
SIPENYAYANG KUCIN


p/s : awk.. mmg sy tade peluang lg k awk.. mmg sy ni bg awk same ngn owg len.. awk.. sy akn trus ad di
      samping awk.. wlaupon awk ta trima sy.. tp sy taw awk msih perlu kn sesorang di smping awk.. sy
      sntiasa ad b'sama awk.. sy takan pernah tnggl kan awk.. I LOVE U SO MUCH =(

Monday, August 13, 2012



inilah hidup ak sekarang...
hidup ak sgt gelap sekarang..
dan aku hanya keseorangan...
wlaupon hidup aku camtu..
tapi ak masih mampu untuk tersnyum...
sbb masih ad lagi sinar cahaya yang mampu untuk teman kan ak...

my life is so complicated...
just move on your life..
and start a new one..

Tuesday, August 7, 2012

who is she???????????



Siapakah WANITA CANTIK itu ?

✔ Dia tersenyum saat tertekan .
✔ Dia tertawa saat hati sedang menangis .
✔ Dia tabah saat dihina .
✔ Dia mempersona kerana memaafkan .
✔ Dia mengasihi tanpa balasan .
✔ Dan Dia bertambah kuat dalam doa dan pengharapan Ilah

Thursday, August 2, 2012

minggu yang penuh assignment test n projek...arggghhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!! tensionnya aku bila la na cuti raya nie....bila la ak na balik rumah....aishhhhh....i need someone to talk.....nape la ak nie hidup sunyi...nape la tade sape yang sudi na sembang2 ngan ak...tapi nseb la roommate ak nie ad je macam2 benda giler na buat...kurang la sikit rasa stress aku....untong ak ad roommate giler macam nie...hahahaha...ad k tadi diorang ajak pusing2 satu uitm naik moto...guard yang nampak kitorang pusing2 uitm pon ta tegur...mybe dia taw ktiorang nak hilang kan tension kot....hmmmm...semakin hari semakin rindu ak kat dia..bila la ak dapat jumpa dia lagi...kuar ngan dia lagi...dapat jumpa dia kejup pon ak da cukup syukur da...haishhhh...ak sayang dia sangat2 dalam hidup ak...tapela...ak serah sume kat jodoh n ak berdoa supaya dia mmg jodoh ak sbb ak dapat rasakan tu..pape pon hidup kita must always smiles..b'coz thahts is me SIPENYAYANGKUCIN =)

Tuesday, July 31, 2012

edited to someone

apa yang aku post ni untuk someone yang aku sayang. aku taw dia sekarang tengah adda macam-macam dugaan dalam hidup dia. benda nie pon ak jumpa untuk share kan kat dia.


Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah,ujian atau masalah hidup didunia yang sementara ini.Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah. Setiap orang ada masalahnya tersendiri,Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama.
Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri, sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.
Kadang-kadang kita tertanya-tanya, mempersoalkan kepada Allah swt kenapa kita diberi ujian yang berat sebegitu sekali sehingga kita terlupa pada siapa yang perlu kita mengadu segala masalah kita, pada siapa kita harus minta kembali kekuatan kita. Astagfirullah, lemahnya dan rendahnya iman kita.
Tidak redha dalam menghadapi ujian yang Allah beri terhadap kita. Jika kita anggap diri kita ditimpa musibah yang besar kita hendaklah ingat bukan kita sahaja yang mengalaminya,mungkin ada sahabat-sahabat kita @ saudara seakidah kita yang lain menghadapi musibah yang sama bahkan lebih teruk atau lebih besar dari kita.
Bukankah,Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.
Allah menguji seseorang bukan kerana Allah benci kepada kita tetapi percayalah yang Allah sangat kasih kepada kita. Cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah hendak bersabar dalam menghadapi ujianNya. Pasti Allah telah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.
Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.
Jadi seharusnya apa yang perlu kita lakukan? berdoalah kepada Allah, Allah lah tempat kembali segala masalah yang sering membelenggu diri kita. Jangan malu untuk merayu-rayu, meminta-minta, memohon-mohon kepada Allah swt.Selalu diingatkan yang Allah tidak pernah jemu mendengar rintihan hambaNya, Allah itu Maha Mendengar.
Dekatkanlah diri kita dengan pencipta kita yang menguasai seluruh alam, yang memegang hati-hati kita. Disamping berdoa perlulah kita berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi. Mungkin ada yang rasa diri mereka tidak kuat hendak hadapinya tetapi cubalah bangun! Usah tewas dengan hasutan syaitan, cari kembali kekuatan kita kerana kekuatan itu ada dalam diri kita masing-masing. Yakin dengan diri, kuatkan azam dan cita-cita. Usah tonjolkan kelemahan kita pada syaitan kerana syaitan tidak pernah berhenti menghasut agar kita lemah-selemahnya.
Jika rasa tidak kuat, carilah sahabat-sahabat yang sentiasa memberi kata-kata semangat kepada kita dan bukan sahabat yang menjatuhkan kita. Itulah pentingnya sahabat kerana kita tidak mungkin bisa hidup berseorangan.
Kita perlu tahu selepas ujian itu selesai, satu lagi ujian akan datang, maka bersedialah dalam menghadapi ujian yang seterusnya. Untung bagi mereka yang selalu diberi ujian tanda Allah swt sayang padanya. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang sentiasa redha atas ujian dan ketentuan Allah swt. Apa yang ditetapkan untuk kita itulah yang terbaik!

Monday, July 30, 2012

arrggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hidup ak semakin hari semakin celaru ak tengok. ak sendirir tak taw kenapa ak jadi camni. ak semakin sunyi, ak semakin kusut, kerja ak pon banyak tak hantar, kalo ak hantar pon lambat. kenapa ak sekarang jadi camni.kenapa ak semenjak dua ni jadi camni. ak rase semua ni jadi sbb ak semakin jaod dr Dia. solat ak pon sekarang banyak lubang-lubang. bila ak susah bawu ak nak solat. sbb tu la ak jadi camni sekarang. ak kena berubah utk kebaikan ak jugak kan bukan utk orang lain. ak patut mula kan hidup baru. sampai bila ak na jadi camni. tak kan sampai nyawa ak da na abis bawu ak nak sedar.zamil came on la...takan ko nak camni selamanya. hidup kita ni tak lama. kko kena sedarzamil yang ko ni menumpang je kat bumi ni. bila2 masa je penciptaNya ley ambik balik. bukan setakat bumi je tapi semua yg ko ad sekarang ni. ko kena igt tu zame.. 

Saturday, July 28, 2012

:')

Ya Allah,
Kau kuatkanlah aku Ya Allah,
kau tabahkanlah hati ku inin Ya Allah,
Aku terlalu merinduinya YA Allah,
Aku terlalu menyayanginya Ya Allah,
Kenapa Aku terlalu rindukan dia Ya Allah,
Kenapa aku terlalu sayangkan dia Ya Allah,
Jika betul dia jodoh ku Ya Allah,
Kau satukanlah kami dengan ikatan yang sah Ya Allah,
Jika betul dia jodohku Ya Allah,
Kau tabahkan lah hati ku untuk menempuhi dugaan ini Ya Allah,
Hanya padamu aku memohon Ya Allah 

:(






Friday, July 27, 2012

just me


I'm all alone
Alone in the world
Alone in the universe
Nobody to love
Nobody to hold
Alone
All by myself
All alone
No love
No romance
Just loneliness
Just sadness
Why is this?
Because 
I am unloved
And alone
I am unpopular
And alone
I have friends
But I still feel so
Alone
All by myself
I just want to be
Loved
And happy
I wish...
For love
And to stop
Being so
Alone
All by myself




I hope that you will all be loved and not alone just like I will be
Hope u happy with ur life and find ur happiness like you want :')