JellyPages.com

Tuesday, April 17, 2012

R.I.N.D.U


AsSalamualaikum sume…
Malam ta taw la camne ak ley terasa na post benda ni..Maybe sebab aku sangat rindu kan dy n kawan2 aku..

Ok RINDU..
Bila je kita sebut pasal rindu ni.. Mesti semua orang penah alami nya kan hehe..Apa maksud rindu ni sebenarnya ea…

Ad orang cakap “rindu ialah teriangatkan kpd org yg kite syg & satu penghargaan & rindu juga merupakan 1 perasaan anugerah tuhan. Semua org d'dunia merasakan rindu itu..."

Tapi ad juga yang cakap "rindu tu satu perasaan suci yang lahir dari hati utk meluahkan rasa kehilangan pada seseorang..Dalam erti kata lain rindu ni hadir apabila kita ada meninggalkan satu kenangan indah pada orang2 yang kita sayang ataupun yang kita kenali..."

Dan ad juga yang cakap "rindu tu bila kita rasa kita nak seseorang itu ada dengan kita..disisi kita. itu yang dinamakan rindu. Kadang2 rindu ni membahagiakan dan kadang2 membuat kita menangis bila rindu kita tak dibalas."

Tu la macam2 perspektif orang tentang rindu kan. Ok kita tgok pulak maksud rindu yang kat bawah ni.
Rindu menurut para ulama ialah sesuatu perkara yang berlaku kerana terlalu mencintai seseorang. Bukanlah semua rindu itu sesuatu yang tidak baik dan menjijikkan. Kerana rindu yang dihiasi dengan iman dan taqwa akan menatijahkan sesuatu yang terbaik bagi sang perindu.

Rindu seperti yang kita ketahui, merupakan perkara yang berlaku selepas hadirnya cinta. Maksudnya, bila cinta mekar maka rindu akan hadir secara tidak langsung. Rindu juga adalah merupakan amalan hati yang mana manusia tiada kuasa untuk menghalangnya.

Menurut Syeikh al-Qadhi Muhammad Ahmad Kan’an , seorang perindu yang benar-benar menjaga dan menyembunyikan perasaan tersebut daripada pengetahuan orang lain akan mendapat pahala dan ganjaran di atas mujahadah yang dilakukannya. Bahkan al-Imam Tahtawi radhiyallahu anhu menyebutkan di dalam hasyiyah Muraqi al-Falah (kitab fiqh Mazhab Abu Hanifah) , beliau menukilkan perkataan daripada al-Imam Suyuti radhiyallahu anhu :
“ Orang yang menyembunyikan perasaan rindu sebegini kepada seseorang yang dirinduinya maka jika dia mati dalam keadaan tersebut akan mendapat ganjaran seumpama golongan 
Syahid akhirat”

So macam mana sekarang. Bagi ak rindu tu ta semestinya kita rindu dkat kekasih hati kita je. Kita jugak boleh rindu pada Pencipta kita , rindu pada ibu bapa kita dan rindu pada kawan2 kita kan. Tapi sekarang apa yang ak na cakap kat sni sebenarnya ak rindu sangat2 kat dy. Tu sebab ak terlintas na post psal2 rindu2 ni sume...hehe.Ak hope suatu ari nanti ak dapat jumpa dengan dy lagi. Ak memang b'harap sangat ni. Stiap masa ak b'doa. Ok ak rsa sampai sni jela untuk ari ni..

Salam Sayang Dari 
|
|
V
 SIPENYAYANGKUCIN

No comments:

Post a Comment